Chutné a zároveň zdravé

dezerty

 Publish date: 10 May 2018

title

"Dezerty se nedostanou do žaludku, jdou přímo do srdce". To je věta, kterou po sladké tečce říkáme všichni. Tento druh občerstvení uspokojuje naše chuťové pohárky, na čemž nám zřejmě záleží více než na skutečnosti, jaká je jeho výživová hodnota. Ta může nebo nemusí splňovat naše nutriční potřeby.

Doslova se může dezert dostat "přímo do srdce" množstvím cukru, který obsahuje. Je dobře známo, že strava bohatá na cukr může zvýšit riziko obezity, cukrovky a kardiovaskulárních chorob jako je arteriální hypertenze, dyslipidémie apod.

V případě, že se staráme o naše zdraví a chceme si užít zdravý, dlouhý život, je ideální volit vyvážený a zdravý jídelníček. Ačkoli je cukr přítomen ve většině potravin,  pro lidské tělo je nejhorším nepřítelem zejména bílý, zpracovaný cukr.

Lidské tělo přebírá potřebné cukry (glukózu, fruktózu) z ostatních druhů potravin: celozrnných obilovin (celozrnný chléb, rýže, celozrnné těstoviny, brambory, oves, ječmen, žito), zeleniny (fazole, hrach) a ovoce.

Ve skutečnosti se doporučuje omezit konzumaci cukru na 30 g / den u žen a 40 g / den u mužů.

Chceme-li však omezit množství cukru, ale i přesto si nadále vychutnávat sladké lahůdky, mohli bychom se rozhodnout pro méně zpracované sladkosti s vyšší nutriční hodnotou.

Zmrzlina, vafle, bonbóny, želé fazolky a koláče mohou být nahrazeny například ovocem nebo ovocným jogurtem. Ne, nemluvíme o hotových výrobcích, které obsahují značné množství cukru, ale o těch, které si můžeme sami vyrobit.

Skvělá volba pro zdravý dezert je jednoduchá: řecký jogurt s přidaným čerstvým ovocem nebo ovocným džemem.

Jaké jsou výhody?

Pokud si vybereme řecký jogurt, má větší množství bílkovin, a tím poskytuje prodloužený pocit sytosti. Kromě toho obsahuje mnohem menší množství cukru, stejně tak čerstvé ovoce nebo ovocný džem.

Další možností pro zdravý dezert je právě pudink. Nepotřebujeme prášky na jeho získání, můžeme použít celou škálu potravin, které mají vlastnosti absorpce kapaliny a které dosáhnou konzistence pudingu.

Věděli jste, že chia semena jsou pro to ideální?

Kromě bohatosti na vlákninu a spousty dalších výhod, mají chia semena schopnost absorbovat kapalinu do které jsou umístěny, a vytvářet tak gel, který dává dlouhotrvající pocit sytosti. Chia pudink je ideální volbou pro dezerty a lze jej připravit jak s mlékem na bázi živočišného, ​​tak rostlinného mléka v různých kombinacích: s čerstvým ovocem, ovocným džemem, arašídovým máslem atd.

S tak velkým výběrem je snadné užít si zdravého dezertu! Nezapomeňte, potřebujeme vyživovat  nejen naše těla, ale i duši!

 

Iulia Hadareanová

Výživář-dietolog

}