Jak se správně hydratovat

a proč?

 Publish date: 10 May 2018

title

Naše tělo závisí na vodě, aby přežilo. Každá buňka, tkáň nebo orgán potřebují vodu. Proto, kromě stravy, fyzické aktivity a odpočinku, je správná hydratace jedním z hlavních rysů zdravého životního stylu.

 

Lidské tělo obsahuje více než 70% vody. Toto procentní zastoupení je vysvětlované především podílem tukové tkáně. Čím vyšší procento tuku, tím nižší je procento vody.

 

V létě je hydratace zcela zásadní. Přesto musíme být opatrní, jaký druh vody pijeme, abychom zajistili správné vstřebávání nutričních látek, pomohli trávení, udrželi funkci ledvin a kontrolovali acidobazickou rovnováhu těla.

 

Symptomy dehydratace se skládají z pocitu sucha v ústech, prodloužené únavy, suché kůže, ospalosti, pocitu intenzivní žízně, bolesti hlavy a tmavé barvy moči.

 

Neperlivá voda je dobrá volba pro absolutně všechny, zatímco minerální voda je doporučována pouze pro lidi, kteří netrpí ledvinovými nebo srdečními chorobami.

 

Denní spotřeba tekutin závisí na:

 

•fyzické aktivitě (příjem se úměrně zvyšuje s úrovní tělesné aktivity podle typu sportu, intenzity a trvání)

 

•dietě (bohatá strava v ovoci, zelenině nebo polévkách přináší do těla příznivé tekutiny)

 

•hmotnosti (požadavky na kapalinu jsou pro každou osobu různé v závislosti na vlastní hmotnosti)

 

•teplotě a prostředí (vystavením se vyšší teplotě nebo suchému prostředí potřebuje naše tělo více tekutin, aby udrželo konstantní teplotu)

 

Nyní už jen zbývá říct, jak správně začít.

 

Doporučuje se konzumovat asi 8 sklenic vody denně, což odpovídá přibližně 2 000 ml pro osobu s hmotností 70 kg. Každá osoba potřebuje během dne 1 ml kapaliny / 1 kcal, nebo jednodušeji 30-35 ml / kg.

 

Doporučenými tekutinami jsou voda, ovocem obohacená voda (např. limonáda), rostlinné nebo ovocné čaje, příležitostné česrtvé ovoce, stejně jako spousta zeleniny a polévek.

 

Autor: Iulia Hadarean, výživář-dietolog

}