Pozitivní působení jahod

na vaše zdraví

 Publish date: 10 May 2018

title

Jahody (Fragraria ananassa), známé jako divoké ovoce starověkých Řeků a Římanů a vysoce ceněná rostlina ve středověku, byly pěstovány v evropských zahradách až od 18. století. Ve skutečnosti jsou hybridem mezi divokými jahodami ze Severní Ameriky a Chile.

 

Ačkoli se již v květnu nacházejí na regálech supermarketů, jahody jsou teprve až v červnu opravdu šťavnaté a chutné. A to přesně je období, kdy se můžeme plně těšit z mnoha výhod, které toto ovoce poskytuje. Koneckonců, jsou považovány za jedny z nejvýživnějších plodů.

 

Po ostružinách, borůvkách a malinách jsou jahody ve skutečnosti čtvrtým nejbohatším ovocem na antioxidanty. Antioxidanty bojují proti stárnutí buněk tím, že je chrání před volnými radikály a tím snižují výskyt kardiovaskulárních chorob. Mohou také pomoci zvýšit lipidový profil zvýšením dobrého cholesterolu (HDL), snížením špatného cholesterolu (LDL) a snížením hladiny triglyceridů.

 

Kromě svých antioxidačních vlastností obsahují jahody významné množství vlákniny (2 g / 100 g), pomáhají trávicímu systému a zlepšují pohyb střev. Taktéž navozují pocit dlouhodobé sytosti, zpomalují vstřebávání cukru a snižují hladinu cholesterolu.

 

Tyto plody jsou také bohaté na vitamíny a minerály. Vysoké množství vitamínu C (100 g jahod poskytuje 58,8 mg vitaminu C, což představuje 98% denních požadavků na dospělé), vitamín K, foláty a mangan.

 

Ačkoli jsou jahody výživné potraviny, neměly by se jíst nadměrně. Konzumace ve velkém množství může způsobit žaludeční nepohodlí a plynatost. Taktéž by se pro zachování vitamínů a minerálů měly jíst primárně čerstvé.

 

Autor Iulia Hadarean, výživář- dietolog

}